|
|
M E N U
|
G r a d K l j u č
|
|
|
|
|
|
|
Z a b a v a
|
|
|
|
G a l e r i j a
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Radio Ključ
|
|
|
|
|
R a z n o
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naši saradnici |
|
|
|
Ključ Info Team |
|
Sulejman FILIPOVIĆ - CUNI Eldar ŠEHIĆ - ŠANER Alija KIŠEVIĆ - ČIKO Vernes MUSLIMOVIĆ - VESO
|
|
|
|
|
|
UMJESTO UVODA
jerujem , svakome se dešava da , onako , od duga
vremena i nemajući što pametnije raditi , udari u nešto , recimo - krene "prošetati vrijeme", pa se na nekog naleti , padne "kafica razgovora", te
se u ugodnu ili manje ugodnu
ljudovanju , potroši nešto vremena .
Pa tako i ja ovaj esej ; Počinjem ovo pisanje tek sa
maglovitom idejom kako bi sve skupa moglo završiti nekom , nije li
pretenciozno kazati , zbirkom bosansko-hercegovačkih filipika moje
malenkosti , a ovo bi u svoj toj raboti mogao biti nekakav uvodni esej .
Hoće li ili neće na koncu što korisno ispast', ne znam , a biće i ne zanima
me ili bar ne zanima previše . Jednostavno, imam potrebu izraziti se i u
jedno sabrati one parčice razbijene slike što nosim u glavi, da
parafraziram pjesnika Ladana, "zemlje i koje ima i nema , a koje bi
trebalo da ima", a hoće li to što vrijediti , pa to će drugi reći . Ono što
znam - biće oko Bosne i nas u Bosni , na način , ne utegnut i opor kako to
počesto biva sa ovakvom temetikom , nego nadam se čitak i pitak poput "izvora sa koga vodu pijemo".
E sad', k'o da gledam, naće se neki cinik, a takvim je
Bosna rodila k'o Hercegovina kamenom, pa će reći - "laganice je njemu vani
dumati o nama ovdje , nego što te nejma burazeru pa da nam recepte pišeš".
Taj naš famozni cinizam ima korisnu socijalnu funkciju s
jedne strane :
"prizemljuje i hladi" vruće glave ; one uzoholjele podsjeća kako na kraju, ipak
"prašina na sve pada". S duge strane ima u njemu počesto onog našeg "mućenja izvora sa kojeg vodu pijemo", što jasno, ide protiv našeg interesa, ali tako je to i mi ili dio nas, jeste takav.
Duboko dole , iza sveg ovog "nadumavanja" leži
nezadovoljstvo. Rabindranath Tagore veli , "nezadovoljstvo je podsticaj
napretka" i to mi se čini naj snažnijim "alibijem" pothvata u koji sam se
upustio .
Helem nejse, nakana mi je pisati i u pisanju tumarati
i bauljati mislima, valjda težeći izraziti nezadovoljstvo što me prati,
pa ako završim u ništa, ha, pa odatle sam i krenuo. U tom slučaju, žali
Bože čitatelja ove pisanije, a opet zar ništa, vratimo se našem famoznom
cinizmu - zar NIŠTA , nije ono gdje sve i završava .
Bilo bi lijepo i baš bi godilo sujeti autora ako bi se
našao neko te u ovome više li manje eseističkom i banalno- uvodničarsko-žurnalističkom bilježenju, vidio nešto interesantno, svježe , čitljivo. itd.itd. Ali evo, glavom mi se mota ona od starina -
"Bo'me kćeri da Bog da da te paša oženi , ali oko kuće se
Cigani motaju " ;
Hoće reći, prije će biti te će se naći neki koji će
sve ovo skupa naći "već vidjenim", još jedan "resavac", što nam "muda
pod bubrege" i tako to; Znate ono znamenito Hamdijno -
" Lenjin prepis'o od Plehanova, Kardelj
prepis'o od Lenjina , tamo neki Mandić od Kardelja , a ja od Mandića . I na
kraju , Hamdija lopov ".
Pa , u neku ruku , Hamdija je tu i bio u pravu . Ne ono
o lopovluku , nego o prepisivanju . Nekada se prepisuje , a da ni svjestan
toga nisi . Misao , ideja pluta , prozračna , nevidljiva , pa uz kog se
zalijepi , a može i uz više njih . Meni , ključaninu , poznati je ključki
boem , nadimkom Bibo , a niko ga nije zvao imenom tj. Ibrahim i
prezimenom Salihović , jer malo ih je i znalo , toliko se , kako to već
valjda i u našim najzabitijim čaršijama bosanskim biva sa nadimcima , Bibo
, Biban , bilo "primilo" uz njega; e, naš mi, nažalost vrlo
preuranjeno, na ahiret preseljeni Bibo reče, davne osamdeset i neke, za
jedne noći, kad zaglavismo do u sitne sate u kafani -
"Nihad , ako život promjeniti ne možemo , možemo
kafanu".
Onda , puno godina poslije, u Karahasanovoj "Kući za
umorne" nadjoh -
" Ljudi idu na put zato što ne mogu iz svoje kože .
Kad im postane nepodnošljivo u njihovoj koži , oni promjene svijet jer ne
mogu promijeniti kožu",
što je meni isto što i ona Bibanova promjena kafane ,
a nije prepisano .
Nego , haj'mo mi nazad do našeg Hamdije .
Bilo kako bilo , al' čini se kako , s oproštenjem ,
uvjek maleni najebu . Kad razmisliš malkice podublje , što je Hamdija i bio
u onom "ustroju stvari" nego mali; baš kao i narod kojeg je, biće gore,
negdje na vrhu tog "saveza piramida" pretstavljao.
Doduše, znaju i mali biti zajebani - mali mravi, mali komarci i razna
druga maleckasta stvorenja. Ali, u saltanju velikih, malima pomažu samo
veliki brojevi ( i ) ili pamet . A dalje je do dragog Boga. Ako si malen
brojem, a i pameti dopustiš da se
"rashalati", ili te, žali Bože, odavno već napustila - e onda je "pušiona" rodjače .
Eto tako i mi Bosnjaci "popušismo" od Srba.
A boga mi i Srbi zijaniše od Hrvata iako su veći, al'
utoliko izgleda i blesaviji. Pa ko normalan može nasjesti na bajke o novom
Dušanovom serbstvujušćem carstvu: znate ono - srpske gore, srpske šume,
srpsko more, srpsko nebo, srpske rijeke, livade i polja, srpski ljudi -
srpski mravi, srpsko voće i povrće, srpska flora i fauna, srpska pravda i
nepravda, srpsko iće - srpsko piće, srpsko vino , srpsko kino. Halooo !
A jedan primjeti, Bosnjaci bome "nasukaše" Croate . E
, al' to su već božija posla. Samo po nama da bi, ma i posljednji bi
Bošnjo progovorio kajkavicu. Nego Bogu milo da mu u bašči cvjeta razno
cvijeće pa onda da, da i onim većim i umišljenim većim, ponekad pamet "poželi laku noć".
I sad , što je ovdje subjekat , a što predikat ? što to
mali Mujo hoće reći .
Jebaji ga, ne znam , sem da mi se čini kako najebasmo
svi . A drugačije i nije moglo. Mali i bez pameti, velim Vam, uglavnom
tako i prolaze. Déjä vu , déjä vu rodjače .
Ma čini se , nema nama nego odista se "prešaltavati" ,
mjenjati i sebe i svijet oko sebe ili mu se bar prilagodjavati u onom boljem
smislu , ako nam je živjeti k'o insani na ovome bosanskom razmedju i
susretištu civilizacija . Nazvali to bibanovski "promjenom kafane" ili
karahasanovski "promjenom svijeta" , nazvali to gorbačovski "perestrojkom" ili samo suho socrealistički "reformom" , nema nama nego
u "mijenu", e da bi se uopće vratili sebi i kako to lijepo reče pjesnik
Marić , "kući koje više nemamo".
Naš je problem ogledala i lika u ogledalu . Velim
rodjače naš ; ne srpski , ne hrvatski niti bošnjački nego naš , čiji manje ,
čiji više , ali svakako nas . Kao poslije košmarnog sna ili teška mahmurluka
, ono što vidimo ujutru u ogledalu ne dopada nam se . Razbiti ogledalo ,
nije rješenje . I u novom lik ostaje isti . Nego valja nama mjenjati se pa
ako se u tim mjenama i vratimo nekim ranije osvojenim pa izgubljenim
vrijednostima , ako se prisjetimo naših istinskih narodnih i historijskih
veličina i počnemo od njih učiti , pa tim bolje po nas .
Vraćajući se predivanom čovjeku i pjesniku ,
prognaniku iz sopstvenog doma što danas živi , a kaže umire u Exteru , Miši
Mariću prisjećam se njegovog kazivanje na jednoj poetskoj večeri u Londonu
kojoj sam imao zadovoljstvo prisustvovati . Kaže Marić -
" Niko bolje nije pogodio nerv i osjećaje bosanskih
muhadžira nego Šantić sa svojom "Ostajte ovdje". I niko bolje nije
progovorio srpsku muku nego Skender sa svojom Stojankom i Kovačić sa svojom
"Jamom" . Hoće reći, vratimo se rodjaci Šantiću. Vratimo se Skenderu i
Kovačiću. Vratimo se sebi, e da bi se vratili kući i opet imali nasu Bosnu
i Hercegovinu. Konačno - i to je već vidjeno u nas, nije li tako.
Nihad Filipović
|
|
Web koncept i grafička obrada: Sulejman FILIPOVIĆ - CUNI
|
|